12. dec. 2014

Kebab eller en god karakter?

Er din egen sundhed afgørende for hvor godt du klarer dig i idrætstimerne?

Charlotte Mogensen Bennike, Journalist



På Nærum gymnasium er idrætstimerne fysisk hårde. Lærerne er kontante, og karakteren tæller. Eleverne bliver bedømt på deres fysiske form, men er det fair? Mennesker er bygget forskelligt og dette kan have indflydelse på din fysiske form. Mange af eleverne bor også hjemme og bestemmer derfor ikke selv hvad de får at spise. Junk Food er menuen hos mange af Nærum gymnasiums elever til aftensmad og dette har kæmpe indflydelse på deres fysiske præstation. 

Vi har interviewet en dreng der går i 2.g på Nærum gymnasium. Han er hjemmeboende, og bor sammen med sin mor, far og storebror. Han har en kæmpe kærlighed for fitness og være muskuløs, og vi vil derfor høre ham hvordan han selv synes det påvirker hans karakter. 

Hvor mange gange om ugen spiser du junk food?
Så meget som muligt. Primært fordi jeg sjældent har chancen, så når chancen er der, udnytter jeg den. 

Føler du selv du er i god form?
Nej. 

Tror du, du ville komme i bedre form hvis du droppede den usunde mad?
Nej, spiser for at blive større og derfor er der også brug for en del usund mad med mange kalorier, dvs junk food. 

Er du ked af din idrætskarakter?
Nej fik 10 sgu da!

Hvor meget tror du din idrætskarakter er påvirket af din fysiske form?
Jeg tror mere den er påvirket af mit engagement. 

Gør du selv noget for at der bliver spist sundt hjemme hos dig?
Ja, men det handler primært om at skrive til Mamma om hvad der skal købes ind, vi spiser ikke så meget slik og kager mere.  

Nærum gymnasium har selv gjort en indsats for at gøre eleverne sundere. Men der er ikke meget gymnasiet kan gøre når eleverne er frie når middagsklokkerne ringer, og de køber mad andre steder end skolens kantine. Måske skulle man give eleverne udgangsforbud i spisepausen, men ville det være for meget?  Vi har interviewet en elev der altid tager mad med hjemmefra.

Når du tager mad med hjemmefra, er det så sundt og nærende?
Ja. Jeg sørger for at tage rugbrødsmadder og frugt med. Jeg er også glad for grøntsager. 

Hvorfor vælger du ikke at spise skolens mad?
Det gør jeg også en gang imellem. Jeg har ikke så mange penge til det, så jeg tager heller mad med hjemmefra. 

Hvilken mening ville du have om at skolen lavede et udgangsforbud i spisefrikvarteret, for at eleverne kunne spise skolens sunde mad? 
Det kan de jo ikke styre. Det er som at tage folkeskolen om igen. Jeg synes det er en dårlig ide. 

Hvis du kunne vælge mellem skolens mad og mad udefra(kebab, Rema1000, bageren osv) hvad ville du så vælge?
Jeg ville klart vælge skolens mad. Det er klart bedre og mere nærende mad end maden udefra. 

Det er klart at elevernes karakter i idræt til dels er påvirket af deres fysiske form. Deres engagement har også kæmpe indflydelse, men får at have lyst til at være med i idrætstimerne, skal man være sund, rask og glad. Skolen kunne lave et udgangsforbud for at gøre eleverne sundere, men det ville næppe hjælpe. Eleverne ville højst sandsynligt finde måde at snige sig ud på, eller bare føle sig fanget. De kunne også bare tage den usunde mad med hjemmefra. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar