Der er mere fokus på, at få en god karakter end læringen og udbyttet af undervisningen.
Katrine Juel Friis, Journalist
Man kan godt få det indtryk i dag, at det er fuldstændig uacceptabelt
at få mindre end 10 og 12, når man går i gymnasiet. Det aspekt bliver da også
bekræftet meget godt, når de videregående uddannelser vælger, at sætte deres
forskellige adgangskvotienter op, så det stadig bliver sværere for os
gymnasieelever, at komme ind på vores favoritstudie, samtidig med niveauet og
konkurrencen på uddannelserne er benhårde. Den ideelle gymnasielev er blevet
til en person, der både har et højt niveau af faglige kompetencer, mundtlige
kompetencer og oveni kan koordinere de uttalige opgaver og lektier, man får
for. I mine øjne lyder dette som en meget sjælden elev. Det er en elev, og det
kan jeg ligeså godt indrømme, at jeg aldrig nogensinde kommer til at nå, og jeg
er 99,99 % sikker på, at jeg ikke er den eneste der har det sådan.
Jeg læste artiklen ”Lad os stoppe karakterkrigen” i lørdags fra
Information af Emil Sondaj Hansen, hvor han nævner, at han netop som 1.g’er
allerede på første dag fik at vide, at han ikke kunne bruge sin STX-eksamen,
hvis karaktererne er under 7. Der er derfor ingen tvivl om at karakterkrigen er
skudt i gang, og det tyder ikke på at den vil stoppe. Jeg som gymnasieelev
fokuserer da også mere på den karakter jeg får i de enkelte fag, mere end jeg fokuserer
på min udvikling af læringen. Det er ikke fordi vi som gymnasieelever og hele
vores generation har slået fejl ved vores opdragelse, men derimod fordi at man
har en følelse af, at samfundet er bygget sådan op, at hvis man ikke får et
godt gennemsnit, har man ingen fremtid. I stedet for en summativ evaluering,
hvor lærerne nærmest er dommer overfor eleverne, og der er mere fokus på
rangordningen end læringen, skal vi gå efter en formativ evaluering. Ved den
formative er formålet, at fremme elevens læring ved hjælp af feedback, så der
både bliver en forbedret undervisning og læring af eleverne, samtidig med at
lærerne er en rådgiver og vejleder. Meget forskning viser da også, at lærerne
har meget svært ved at bedømme eleverne, og det kan lige så godt være en
tilfældig karakter, som en pålidelig karakter. Det er noget vi skal rette op på
sammen, og jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort.
Strategisk spil
Karakteren
er blevet for overfladisk, og det handler kun om tallet, men ikke hvorfor man
har fået tallet. Som gymnasieelev oplever jeg det daglige miljø på gymnasiet
hver dag, og jeg ser da også mere og mere, at man vælger strategiske mål for
hvert fag i stedet for at sætte sig ned og rent faktisk lære noget. Jeg lægger
heller ikke skjul på, at jeg og mine klassekammerater, også har mere fokus på
de afsluttende fag, da det er dem der ender på eksamensbeviset for 2.g, end på
A-fagene der først gælder i 3.g. Det får derfor den konsekvens, at man i sidste
ende ikke lærer nok af A-fagene, som man burde. Er vores samfund virkelig
bygget op på en sådan måde, at vi bliver presset til både at have et socialt
liv samtidig med at være i den høje ende af 7 trins-skalaen? Efter min mening
ja, og det er ikke et stolt ja, men i stedet et frustreret ja.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar