12. dec. 2014

Grønne byer er vejen frem


I dag er der et stort fokus på bæredygtige løsninger. Derfor har nogle byer valgt at indrette sig sådan, at de kan gå en grønnere fremtid i møde. Mange byer har forskellige forslag til, hvordan det kan gøres. Her er et bud på fire byer, som har valgt at gribe de pressende miljøproblemer an.




Olivia Rose Gliese Winkel, Journalist


Den idérige by

Hvor: Bristol, England
Hvorfor: Kåret til Green Capital 2015
Hvordan: Inddragelse af borgerne i bæredygtige projekter
Læs mere: www.futurebristol.co.uk

Bristol har taget nye og innovative metoder i brug for at skabe fokus på nogle af de miljøproblemer, som vi står overfor i dag. Gennem moderne teknologier, som sociale medier, har de involverede borgerne i de bæredygtige projekter. Dette er en af grundene til, at de er blevet kåret til Green Capital i 2015. En masse initiativer og idéer er taget i brug for at skabe fokus på de miljøproblemer, som verden i dag står overfor. Der er lavet flere interaktive hjemmesider, hvor befolkningen kan stemme for og imod potentielle projekter i byen. En af projekterne som er blevet startet er ”The BIG Green Week”, hvor alt biltrafik er blevet udelukket byens midte. Et andet eksempel på et projekt er ”Bristol Green Doors”, hvor interesserede borgere bliver inviteret indenfor i private boliger, som er bygget efter miljøstandarder eller grønne løsninger. En anden begivenhed som mange borgere er glade for, er ”Green Mingle”, som afholdes den første torsdag i hver måned fra kl. 17-19, hvor folk som er interesserede i grønne initiativer, kan komme og diskutere deres idéer.

Den aktive by

Hvor: København, Danmark
Hvorfor: Kåret til Green Capital 2014
Hvordan: Cykling og anden miljøvenlig transport
Læs mere: www.sharingcopenhagen.dk

Vinderen af Green Capital 2014 er København, som har overvundet nogle af byens forureningsproblemer ved at satse på miljøvenlig transport. Op mod 55% af byens indbyggere tager hver dag cyklen til og fra arbejde. Der er anlagt næsten 340 km cykelsti i byen, og tilsammen bliver der cyklet ca. 1,17 mio. km om dagen. Byens infrastruktur er tilrettelagt til at fremme befolkningens lyst til at cykle, og desuden bliver der gjort meget for, at det både er let og sikkert for cyklisterne at komme rundt i byen. I lyskryds er bilernes stoplinje 5 meter bag ved cyklisternes, og cyklisternes lysreguleringer gør, at de kan køre før bilerne. På den måde bliver cyklisterne synlige, og man undgår i højere grad højresvingsulykkerne. Desuden skal vejret ikke stå i vejen for befolkningens cykelentusiasme, da cykelstierne bliver ryddet for sne før kørebanen bliver.

Den grønne by

Hvor: Singapore (Republikken Singapore)
Hvorfor: Sluppet af med voldsom forurening
Hvordan: Grønne områder med gode forbindelsesnetværk
Læs mere: http://app.mewr.gov.sg

Singapore var efter industrialiseringen præget af meget voldsom forurening, men ved at skabe den første ”Singapore Green Plan” i 1992 kom de et skridt tættere på at være en bæredygtigt og grøn by. I dag er Singapore blevet en meget grøn by – også i bogstavlig forstand. Der er blevet bygget netværk mellem de mange grønne områder og parker i byen. Forbindelsesnetværket blev skabt, for at cyklister og fodgængere lettere kunne komme rund mellem de grønne områder. Det har dog vist sig også at have resulteret i en sundere livsstil, mere social interaktion, bæredygtige transportmuligheder samt gode forhold for dyrelivet. Netværket har siden 1991 vokset sig 200 km lang, men det forventes at nå 300 km i 2015. Der er en stigende popularitet af det grønne netværk, og flere er begyndt at bruge det på daglig basis bl.a. til pendling til og fra arbejde.

Den fremtidige by

Hvor: Masdar City (De Forenede Arabiske Emirater)
Hvorfor: 100% CO2- og affaldsfri by
Hvordan: Naturlig vedvarende energi og fokus på klimavenlige løsninger
Læs mere: www.masdar.ae

Masdar City bliver verdens mest rene by, når den står færdig i 2016. Byen bliver nemlig både 100% CO2- og affaldsfri, da byen både er bilfri, fyldt med solceller og nedkølet af naturens egne kræfter. Initiativet om at bygge en bæredygtig by i den arabiske ørkenen blev taget i 2006, og otte år inde i byggeriet er der både blevet taget højde for det arabiske klima og byens placering. Da somrene er meget varme, bliver der brugt meget energi på nedkølingen af byen. En af løsningerne til dette problem er at dække store dele af byen med et solcelletag, som både har til egenskab at forsyne byen med miljøvenlig energi og give befolkningen skyggeområder i den varme ørkenhede. For at mindske CO2-udledningen er byen gjort bilfri, og transporten består i stedet af soldrevne, programmerbare køretøjer, som kører direkte til den ønskede destination. Transportstationerne vil blive placeret rundt omkring i byen, så der intet sted er mere end 200 meter mellem dem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar